12 augusti 2011

Timjan - min kropps bästa vän



Timjan är en gammal välkänd medicinalväxt och kryddört som jag inte kan vara utan. Det finns ju olika slags timjansorter och mina favoriter är vanlig kryddtimjan Thymus vulgaris och backtimjan Thymus serpyllum.

Kryddtimjan är en i Sverige odlad art som ursprungligen hör hemma i västra Medelhavsområdet. Den kan ibland förvildas från odling och har på Öland blivit helt naturaliserad. På väldränerad mark kan den vara härdig upp i Mellansverige.
Backtimjan är en inhemsk art i Sverige och ganska vanlig i de södra och mellersta delarna av landet. Den växer på torr och öppen, sandig eller grusig mark, ofta på kalkrika jordar.




Jag hade den stora lyckan att vinna första vinsten i Bondjäntans utlottning för en tid sedan. Tack Bondjäntan! Vinsten var en burk av hennes egentillverkade handsalva. Nu har jag använt den i några dagar och mina händer börjar åter likna just händer... Den innehåller ekologisk kallpressad rapsolja, bivax, ringblomsolja, eterisk olja av backtimjan och eterisk olja av grönmynta.

Backtimjan är en mildare timjansort som verkar antiseptisk, renande och stärkande i denna salva. När man smort in händerna doftar det så underbart av timjandoften i hela rummet...




Timjan har sedan urminnes tider använts vid olika förkylningsbesvär. Tills för inte så länge sedan kunde man köpa timjansirap på apoteken som just användes i detta syfte. Timjans eteriska olja hjälper till att stimulera flimmerhåren i luftrören som underlättar vid slemhosta. När man dricker timjante utsöndras den eteriska oljan till en viss del via lungorna och verkar kramplösande och är extra bra när man har problem med astma eller kikhosta.

Timjans tymol (en viss del an den eteriska oljan) har en stark bakterie- och virusdödande effekt som kan vara till hjälp vid förkylningar och influensa.




För tillfället har jag en luftvägsinfektion och dricker 2 till 3 koppar med timjante om dagen. Förutom timjan ingår även honung, citron och lite mynta i min medicin. Receptet är enklast tänkbara:


2 dl kokande vatten
2 tsk lätt krossade timjanblad
1 msk honung
1 msk färskpressad citron- eller limesaft
1 liten kvist mynta av valfri sort


Låt timjanbladen dra i ca 10 min och sila ifrån. Rör ner honung och citronsaft och lägg i en myntakvist. Det smakar aningen bittert men medicin är ju medicin...







Ja, så nu är det timjan som är min kropps bästa vän både invärtes och utvärtes för tillfället...

Kramar från Anna Vattenkanna

14 uppskattade kommentarer :

Trädgården på Höjden... sa...

Tack för all timjaninfo. Inte vistse jag att den hade så många goda egenskaper. Ska spara ditt recept på timjante och prova vid nästa förkylning.

Hoppas du mår bättre :-)

Åsa

Johanna Stålros sa...

Så bra info- tack! Önskar dig en fin helg. Kram Johanna

underbarahem sa...

Har flera olika sorters timjan, men är dålig på att använda den...
Kram Birgitta

Sunita sa...

Wow! Thank you for that recipe, Anna. I love to see how herbs are used around the world. Here in India we like to use Tulsi (Holy Basil)tea to cure respiratory infections.

Vild-rosen sa...

Har en sorts timjan men eftersom timjan inte tillhör favoriterna blir det aldrig av att jag använder den.
T:et skall jag prova det låter gott.
Ha en fin fredagkväll
Kram Susanne

Susie på Stjärnarve sa...

Här på Gotland så växer det massor av backtimjan vilt och doften av den på kvällarna kommer jag alltid förknippa med semester, sol och salta bad. Det beror på att vi innan vi flyttade hit, brukade åka hit 2 veckor i slutet på augusti och början på september och då doftade det otroligt!
Timjan är också ett MÅSTE för mig när jag gör klyftpotatis!!

I Tages trädgård sa...

Gissa om jag ska testa detta! :) Älskar timjan, det är barndom på Öland för mig när jag känner doften. På vägen till stranden gick vi över strandängen som var alldeles lila av mjuka timjanstuvor. Då var det riktig sommar! Ha en finfin fredagskväll! Kram Hanna
...som precis som du älskar frökataloger, men är inte redo för att kura inne än. Nu ser det ju ljusare ut i helgen så vi får hoppas på sol över Malmö :)

Maria i Göteborg sa...

Vilket trevligt inlägg med mycket info! Jag har mest använt timjan till klyftpotatis i ugnen. Ska testa receptet vid nästa förkylning, hoppas ju såklart att man slipper...
Hoppas du frisknar till snart!
Kram Maria

Lisa sa...

Kul att även du gillar läkeväxter! Förr roade jag mig mycket med att plocka diverse växter i medicinskt syfte. Bl.a. var torkade hundkexblad fantastiska på att läka sår!
Tack för ett bra recept! Jag får ju ibland luftrörsproblem, så varför inte prova...
Krya-på-dig-kram!
Ps! Ert koggmuseum är jag mycket sugen på ;-)

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilket fint och informativt inlägg! :) Hoppas så att det är en riktig dunderkur så att du blir frisk snart... Känns som du har släpat på det där ett tag nu...
I helgen läste jag ut första boken som du rekommenderade: Härlig är jorden. Vilken helt underbar bok! Tusen tack för tipset! Det var så mycket goda tankar om både smått och mycket stora ting. Tänker ofta på den.
Krya på dig nu!
Kramar!

Jørn Møller Jensen sa...

ja, timian er en dejlig plante og ud over at den smager godt og er sund dufter den også dejligt og er smuk når den blomstrer. Jeg har den mange steder i haven og der hvor der er tørt og godt dræn overvintrer den og har stået i mange år.
Kh Jørn

Lena/isis sa...

Ett riktigt intressant inlägg. Nu får vitlöken konkurrens.

Kram

susanne sa...

det var ett bra recept. yngsta dottern lider svårt av sin astma och infektioner stup i kvarten. visste inte om timjan som te, men nu ska jag plocka och torka så hon får dricka te i vinter!
ha de!
susanne

LINDA sa...

Jag måste testa ditt timjante! Är så dålig på att använda min kryddträdgård - tycker att den är vacker, men har tydligen inte fantasi nog att hitta på användningsområden till kryddörterna. Ny fick jag ett uppslag :)

Kram
//Linda